Huishoudelijk Reglement
Huishoudelijk Reglement
Artikel 1 - Algemene bepalingen
- De vereniging genaamd Zwemvereniging Samen Beter, hierna te noemen
de vereniging
is bij notariële akte opgericht op 8 maart 2018 en is gevestigd te Den Haag - Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de vereniging, zoals deze zijn vastgesteld bij notariële akte op 8 maart 2018.
Artikel 2 - Leden
- De vereniging bestaat uit:
- junioren
- senioren
- ereleden
- Junioren zijn die leden die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
- Senioren zijn leden van achttien jaar en ouder.
Artikel 3 - Leden van verdienste en ereleden
- Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op leden van verdienste en ereleden rusten geen geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden. Met erelid wordt gelijkgesteld degene aan wie de titel "erevoorzitter" is verleend.
- Degene die zich op het bestuurlijk vlak in buitengewone mate heeft ingezet voor de vereniging kan na het aftreden als voorzitter op voorstel van het bestuur tot erevoorzitter worden benoemd door de algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen.
Artikel 4 - Het lidmaatschap
- De aanmelding geschiedt door invulling, dagtekening en ondertekening van een door de secretaris te verstrekken aanmeldingsformulier, waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam (voluit), adres, geboortedatum, telefoonnummer, alsmede de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier medeondertekend te worden door de wettelijk vertegenwoordiger. Het bestuur kan vorderen, dat de in het formulier verstrekte gegevens door deugdelijke bewijzen worden gestaafd.
- De eenmalige kosten voor de aanmelding van leden (inschrijvingskosten) worden door het bestuur vastgesteld. Deze kosten dienen bij aanvang van de eerste zwemles na oproep en bij inlevering van het volledig ingevulde en getekende aanmeldingsformulier contant te worden voldaan.
Artikel 5 - Bestuur
- Het (algemeen) bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester, die allen meerderjarig moeten zijn.
- Aan de bestuursleden wordt per kwartaal een onkostenvergoeding verstrekt. Bij verhoging van meer dan 10% dient goedkeuring door de Algemene ledenvergadering te worden verkregen.
-
Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
- de algemene leiding van zaken;
- de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
- het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
- benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de vereniging.
- Het bestuur vergadert tenminste tweemaal per jaar volgens een vooraf vastgesteld rooster. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 2 leden van het bestuur zulks wensen.
- Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
- Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Over personen wordt schriftelijk gestemd, terwijl over zaken mondeling gestemd kan worden. Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen. Indien bij een stemming over zaken de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Heeft bij een stemming over personen bij de eerste stemming niemand de meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen verkregen, dan vindt een herstemming plaats over de personen, die de meeste of zo nodig op één na de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Bij herstemming beslist het grootste stemmenaantal. Indien bij de herstemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.
Artikel 6 - Het dagelijks bestuur
- De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen die niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.
-
Taken van de voorzitter:
- geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
- is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen.
-
Taken van de secretaris:
- voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
- heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem van verenigingswege zijn toevertrouwd;
- zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
- zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen;
- houdt een voor leden toegankelijke lijst bij, waarin de namen en adressen van alle leden van verdienste en ereleden zijn opgenomen.
-
Taken van de penningmeester:
- beheert de gelden van de vereniging;
- zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
- houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven;
- voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
- brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.
Artikel 7 - Bestuursverkiezing
Een kandidaatstelling door stemgerechtigde leden dient schriftelijk bij de secretaris aangemeld te worden, te onder tekenen door tenminste tien (of meer: naar keuze) stemgerechtigde leden en dient vergezeld te gaan van een ondertekende bereidheidverklaring van de desbetreffende kandidaat eventueel onder vermelding van de functie die hij in het bestuur ambieert.
Artikel 8 - Kascommissie
- Conform artikel 13 van de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de kascommissie benoemd.
- De kascommissie bestaat uit twee leden.
- De kascommissie houdt toezicht op het beheer van de penningmeester, Zij is gehouden tenminste éénmaal per jaar de kas de saldi, de boeken en bescheiden van de penningmeester na te zien. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur.
- Indien de kascommissie termen aanwezig acht om de penningmeester de dechargeren zal zij een betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.
Artikel 9 - Overige commissies
- Behoudens de algemene vergadering kunnen de verenigingsorganen slechts (sub)-commissies instellen, de benoeming en ontslag van de leden ervan en de werkwijze van die commissies regelen, voor zover dit ligt binnen het taakgebied van het desbetreffende verenigingsorgaan.
- Er is in principe één vaste commissie te weten: Technische commissie.
- De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behoudens tussentijds bedanken, voor één jaar of tot de opdracht is volbracht of ingetrokken.
- Bij het besluit tot instelling van een commissie worden de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van de commissie in een instructie vastgelegd. Deze instructie wordt beschouwd als een onlosmakelijk deel van het huishoudelijk reglement.
- Elke commissie rapporteert tenminste één keer per kalenderjaar over de voortgang van zijn werkzaamheden aan het orgaan, dat de commissie benoemde, tenzij in de instructie anders is bepaald.
- Een commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter of tenminste twee leden van de commissie dit wenselijk achten.
- Een commissie is verantwoording schuldig aan het orgaan dat de desbetreffende commissie heeft ingesteld.
Artikel 10 - Contributie
- De leden zijn gehouden tot het betalen van een maandelijkse contributie, die door de algemene vergadering jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
- Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
- Het lidmaatschap zal eindigen na ontvangst van een schriftelijke opzegging bij het bestuur. De minimale opzegtermijn is één maand.
Artikel 11 - Aannamebeleid vrijwilligers Zwemvereniging Samen Beter (ZVSB)
Zwemvereniging ZVSB is een vereniging met veel vrijwilligers. De vrijwilligers vormen het hart van onze vereniging. Zonder hen kunnen wij niet bestaan en zouden onze leden niet wekelijks kunnen genieten van de zwemlessen en de 3-jaarlijkse diplomamomenten en andere activiteiten die er worden georganiseerd, ook naast ons zwemuur. Uitgangspunt is dat iedereen vrijwilliger kan worden. Om ervoor te kunnen zorgen dat we nu en in de toekomst blijven werken met vrijwilligers met integere bedoelingen, geldt er een korte procedure voordat iemand vrijwilliger kan worden.
Het is uitermate belangrijk dat onze leden, jeugdleden en overige betrokkenen, onbezorgd kunnen sporten in een veilig sportklimaat en bij de trainers, begeleiders en overige vrijwilligers in veilige handen zijn.
Een goed aannamebeleid kan ernstige problemen voorkomen. Door het hebben van een aannamebeleid zullen mensen met verkeerde bedoelingen eerder afgeschrikt worden om binnen de vereniging een functie te vervullen.
Daarom neemt Zwemvereniging ZVSB de volgende stappen bij het werven en inzetten van vrijwilligers:
- een kennismakingsgesprek met een lid van het bestuur of betreffende commissieverantwoordelijken;
- de vrijwilliger dient de gedragsregels tot zich te nemen en zich hier aan te conformeren;
- voor iedere vrijwilliger die met minderjarige mensen werkt, wordt een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aangevraagd, dit wordt elke 3 jaar herhaald.
Artikel 12 - Onkostenvergoedingen instructieleden
Het bestuur is bevoegd om aan de instructieleden maandelijks een onkostenvergoeding te verstrekken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen junior en senior instructieleden en is afhankelijk van ervaring en opleiding.
Artikel 13 - De zwemzaal
- De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard ook, van leden en derden in de zwemzaal aanwezig.
Artikel 14 - Aansprakelijkheid van de leden
- Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.
- Voor de kosten die gepaard gaan met de afdoening van strafzaken e.d. kunnen de leden niet aansprakelijk worden gesteld.
- De vereniging zal voor het bestuur en de instructieleden een verzekering afsluiten waarmee mogelijke aanspraken als gevolg van letsel ontstaan tijdens de zwemlessen afgedekt worden. Uitzondering zijn die incidenten waarbij sprake is van grove nalatigheid.
Artikel 15 - Representatie
Bij onderstaande gebeurtenissen worden namens de vereniging, indien de secretaris hiervan tijdig kennis heeft kunnen nemen, door het bestuur te bepalen attenties verstrekt:
- huwelijk van een lid;
- geboorte zoon/dochter van een lid:
- tijdens ziekte, bij thuisverblijf na minimaal 4 weken ziekteduur;
- tijdens ziekte, na een verblijf van een week in het ziekenhuis;
- bij overlijden van een lid, zijn/haar echtgeno(o)t(e) of kind;
- bij 25- of 50-jarig huwelijksjubileum van een lid;
- bij het 12 1⁄2, 25-, 40- of 50-jarige verenigingsjubileum van een lid;
- overige representaties en attenties te bepalen door het bestuur.
Artikel 16 - Het clubblad
Het clubblad verschijnt vier keer per jaar. De inhoud en strekking van de opgenomen artikelen mogen het belang van de vereniging in het algemeen niet schaden. In de redactie zal een daartoe aangewezen bestuurslid plaatsnemen. De pers- en propagandacommissie is verantwoordelijk voor het samenstellen, verschijnen en verspreiden van het clubblad.
Artikel 17 - Wijziging van het huishoudelijk reglement
- Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste 14 dagen bedragen.
- Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement tenminste 14 dagen voor de vergadering in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
- Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen, in een vergadering waarin tenminste 2/3 van de leden aanwezig is. Indien dit quorum niet aanwezig is, wordt binnen 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden waarin over dat voorstel, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement wordt genomen, mits met meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.
Artikel 18 - Slotbepalingen
- Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
- Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
- Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen na het plaatsen van het reglement op de website van ZVSB.
Aldus vastgesteld bij de oprichting van de zwemvereniging op 8 maart 2018 door de oprichtende bestuursleden.
Het bestuur van de vereniging.
De voorzitter: De secretaris: De Penningmeester: